Marjo Mikola  Kuva Mikko Taipale

 

ProTV on Ammattiliito Pron oma nettivideokanava. Videoilla Pro pyrkii tavoittamaan uusia kohderyhmiä ja erityisesti nuoria.

 

Elävä kuva vaikuttaa katsojan tunteisiin ja järkeen ja jää mieleen. Video on parhaimmillaan tunteiden ja kokemusten välittämisessä ja asioiden jakamisessa. Video viihdyttää.

– Pitää osata kertoa oikeaa tietoa, oikeaan aikaan, oikealle kohderyhmälle, ja oikeassa muodossa. Liikkuva kuva on osa nykyaikaista viestintää, ja video on kanava, jota erityisesti nuoret mielellään seuraavat, sanoo videoviestintään panostavan Ammattiliitto Pron viestintäjohtaja Jaana Aaltonen.

Pro on julkaissut videoita aiemminkin, mutta nyt niille on oma internetkanava, helmikuun alussa 2015 lanseerattu ProTV. Se on ensimmäinen ammattiliiton julkaisema nettivideokanava Suomessa. Unionimedia sekä tuottaa videot että vastaa ProTV:n julkaisualustasta.

ProTV:n ohjelmatyypit vaihtelevat ajankohtaisista asiaohjelmista, uutisista ja keskusteluohjelmista kevyempään aineistoon. Jatkossa on tarkoitus lähettää ohjelmaa myös suorina lähetyksinä. Katsojat voivat lähettää kanavalle omia videoitaan ja muualta netistä löytämiään kiinnostavia videoita.Kissavideoita kanavalla ei ole tarkoitus julkaista.

– Työelämä on meidän ydinbisnestämme myös videoiden tuottamisessa, ja sillä viihteellisemmälläkin puolella, ProTV:n vastaava päätoimittaja Aaltonen summaa.

Täsmäiskuja katsojan tajuntaan

Oma tv-kanava on ammattiliitolle iso satsaus, mutta Pro ei ole Jaana Aaltosen mukaan hylkäämässä printtijulkaisemista, vaan haluaa täydentää viestintäänsä uudella kanavalla. Video on viestintävälineenä erilainen kuin lehti ja netti.

– Videot istuvat liiton laajaan julkaisupalettiin, kun samasta aiheesta voidaan tehdä kanavan ehdoilla hyvinkin erilaisia versioita. Siinä se rikkaus onkin.

– Ajattelemme katsojaa ja kuulijaa, mitä yleisö haluaa, Aaltonen lisää.

Videolla voi tiedottaa, kertoa, antaa ajattelemisen aihetta, viihdyttää, ja vaikuttaa jopa ihmisten käyttäytymiseen. Pron haluaa tarjota katselijoille hyötytietoa työelämästä, viihtymistä sekä ammatillisen ja prolaisen identiteetin vahvistamista, Jaana Aaltonen sanoo.

Tylsää videota ei katso kukaan

Videoina toimivat visuaalisesti kiinnostavat aiheet. Tylsää ohjelmaa ei katso kukaan. Klassinen tarinankerronnan malli syntyi jo antiikin Kreikassa, siinä on koukuttava alku, kertova keskikohta sekä loppuhuipennus. Tapoja tehdä hyvä video on kuitenkin lukemattomia. Perusohje näytä, älä kerro, toimii. Parissa minuutissa ehtii viestiä paljon, mutta asiaan on mentävä nopeasti. Netissä surffaava yleisö on kärsimätön. Kaikista aiheista ei edes kannata tehdä videota. Joitain asioita on helpompi ymmärtää lukemalla.

– Videoissa informaatio on paketoitu helppoon muotoon, mutta asioita pitää yksinkertaistaa. Ammattiliitto tarjoaa paljon syvällistä tietoa, kuten tessin tulkintoja, ne eivät istu videoihin, Jaana Aaltonen linjaa.

Marjo Mikola