Henkilöbrändäyksen käsite on noussut yhä useampien ihmisten arkeen viime vuosina. Ilmiö on tullut tutummaksi erityisesti sosiaalisen median suosion myötä, jolloin itsensä brändääminen on yhä helpompaa. Oikeastaan meillä jokaisella on henkilöbrändi, halusimmepa sitä tai emme. Mikäli yksikin ihminen tuntee sinut ja muodostaa sinusta mielipiteen, on kyseessä henkilöbrändi. Henkilöbrändi tarkoittaakin ihmisen maineen ja imagon kokonaisuutta. Henkilöbrändäys puolestaan tarkoittaa tämän kokonaisuuden tietoista luomista halutunlaiseksi.
Henkilöbrändäys tehdään monin eri keinoin
Erityisesti aikana ennen sosiaalista mediaa henkilön brändäys on tehty esimerkiksi osallistumalla erilaisiin tapahtumiin, toimimalla aktiivisesti oman ammattikuntansa keskuudessa tai järjestöissä tai esiintymällä ja puhumalla tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Näitä hyväksi havaittuja keinoja ei tietenkään kannata tänäkään päivänä unohtaa. Sosiaalisen median myötä henkilöbrändin rakentaminen on kuitenkin saanut täysin uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia.
Nyt henkilöbrändiä voi rakentaa tietoisesti olemalla yhä vähemmän kontaktissa ihmisten kanssa. Brändiään voi rakentaa esimerkiksi kuvilla, teksteillä, nettisivujen värimaailmalla ja videoilla. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat somevaikuttajat, jotka luovat brändiään oman kanavansa kautta ja voivat kerätä jopa satoja tuhansia seuraajia. Henkilöbrändi perustuukin tänä päivänä yhä enemmän siihen mielikuvaan, joka henkilöstä syntyy hänen kanaviensa, kirjoituksiensa ja kuviensa kautta.
Hyvän henkilöbrändin rakentaminen lähtee itsestä
Kun kyseessä on henkilöbrändi, lähtee henkilöbrändäys luonnollisesti henkilöstä itsestään. Henkilöbrändiä luodessa onkin tärkeää pohtia, millainen persoona oikeasti olet. Tarkoituksena ei ole luoda valheellista, päälle liimattua kuvaa henkilöstä vaan nostaa esiin aitoa ihmistä. Jokainen meistä on ainutlaatuinen persoona, jolla on oma yksilöllinen elämäntarinansa. Toiseksi on hyvä miettiä mitä vahvuuksia ja osaamista henkilöllä on. Lisäksi henkilöbrändiä rakentaessa on syytä miettiä, mitkä ovat henkilön unelmat ja visio tulevaisuudessa eli mitä brändäyksellä tavoitellaan.
On todettu, että parhaat henkilöbrändit herättävät vahvoja tunteita. Uskollinen seuraajajoukko tukee ylä- ja alamäissä, kun taas osa kokee henkilöbrändin negatiivisesti. Henkilöbrändäys ei tarkoita kaikkien miellyttämistä vaan oman yhteisön löytämistä ja myös tähän on hyvä varautua ennen kuin omaa henkilöbrändiään haluaa nostaa tietoisesti esiin laajaan joukkoon.
Hyvä henkilöbrändi voi edistää uraa
Usein hyvä henkilöbrändi ja näkyvällä oleminen poikii myös lisätyötä ja -tienestejä. Näkyvään henkilöön on helppo ottaa yhteyttä ja tarjota hänen osaamisensa sekä ajatustensa pohjalta työtarjouksia tai yhteistyöprojekteja. Projekteja on tarjolla yleensä laidasta laitaan, riippuen kerrotko seuraajillesi käyttäväsi tiettyjä vaatteita, puhuvasi mielenterveysasioista tai tilaavasi ruokaa netistä. Kiinnostuksen kohteidesi ja osaamisesi myötä yritykset ottavat herkästi yhteyttä erilaisten yhteistyöprojektien merkeissä.
Yksi henkilöbrändiin vahvasti liitetty ilmiö on sosiaalisella medialla tienaaminen. On yhä helpompaa aloittaa oman sosiaalisen median kanavan ylläpitäminen, hankkia seuraajia ja hakea itselleen yhteistyökumppaneita, jotka maksavat mainoksista kanavallasi. Toki mainostaminen sekä kanavan ylläpitäminen vaatii aikaa ja vaivaa, mutta erityisesti pienten lisätulojen hankkiminen sosiaalisen median avulla on yhä helpompaa.
Laadukas henkilöbrändäys on monikanavaista
Vaikka sosiaalinen media on tänä päivänä hyvä markkinointikanava, ei yhden kanavan varaan kannata jäädä. Ammattimainen henkilöbrändäys vaatii yleensä myös oman nettisivun perustamisen, joka lisää luotettavuutta henkilöä kohtaan. Nettisivun perustaminen on tänä päivänä helppoa, mutta mikäli omat taidot eivät riitä ammattimaisen ilmeen luomiseen, löytyy tekijöiksi laaja joukko esimerkiksi nettisivujen suunnittelijoita ja brändisuunnittelijoita.
On kuitenkin myös hyvä huomioida, ettei henkilöbrändi ole riippuvainen sosiaalisesta mediasta, eikä verkossa oleminen ole edellytys henkilöbrändin luomiselle. Suomessa ja erityisesti tietyillä aloilla ja pienemmillä paikkakunnalla piirit ovat pienet ja puskaradio hoitaa markkinoinnin ja brändäyksen puolestasi.
Kokonaisuudessaan onnistunut henkilöbrändäys on siis monen tekijän summa, joka loppujen lopuksi kiteytyy tunteena, joka toiselle herää. Se on tunne, joka sinusta huokuu ulos päin ja ne asiat, jotka sinusta jäävät mieleen. Henkilöbrändi ilmenee jokaisessa kohtaamisessa muiden ihmisten kanssa, olipa kyseessä kasvokkainen tai verkkovälitteinen kohtaaminen. Lopuksi on myös hyvä muistaa, ettei loistavaa henkilöbrändiä rakenneta yhdessä yössä vaan sen luominen vie aikaa.